وبلاگ

پنل مانیتور چیست ؟

اکثر مردم با این واقعیت آشنا هستند که مانیتورها دارای وضوح و اندازه های مختلف صفحه نمایش هستند و می توانند سطح صفحه نمایش مات یا براق داشته باشند یا می توانند ویژگی های خاصی مانند نرخ تجدید 120 هرتز و قابلیت های سه بعدی را ارائه دهند. در وهله اول لزوما نمی توانید به ارقام «روی کاغذ» اعتماد کنید. یکی از جنبه های اساسی یک مانیتور LCD که نحوه عملکرد آن و بهترین نوع وظایف را تعیین می کند ، نوع پنل است. اگرچه زیربخش های مختلفی وجود دارد ، همه صفحه نمایش های مدرن به طور کلی در یکی از سه دسته زیر با ویژگی های عملکردی متمایز قرار می گیرند.

پنل TN :

تا همین اواخر پنل مانیتور TN مورداستفاده ترین پنل در بازار بوده است. ویژگی های عمومی شامل هزینه تولید نسبتاً پایین و سطح نسبتاً بالایی از پاسخگویی است. پیکسل‌ ها به سرعت حالت خود را تغییر می‌دهند که به روان تر نشان دادن تصاویر متحرک کمک می‌کند. برخی از نمایشگرهای Twisted Nematic دارای نرخ تازه سازی دو برابری معمولی هستند (120 هرتز به جای 60 هرتز) که به آنها امکان می دهد از فناوری های شاتر فعال 3 بعدی بهره ببرند و به آنها اجازه می دهد در هر ثانیه دو برابر بیشتر اطلاعات را برای یک تجربه بازی روان تر نمایش دهند. این در حال حاضر فراتر رفته است ، با نسخه های جدیدتر با نرخ تجدید 144 هرتز یا بالاتر و هدف آن صرفاً تجربه دو بعدی سیال به جای سه بعدی (عینک های استریوسکوپی) است.

پنل VA :

اگر یک مانیتور LCD سعی می کند سیاه را نمایش دهد ، فیلتر رنگی طوری قرار می گیرد که تا حد امکان نور کمتری (از هر رنگی) از نور پس زمینه عبور کند. اکثر نمایشگرهای LCD در این مورد کار معقولی را انجام می دهند ، اما فیلتر کامل نیست و بنابراین ممکن است سیاهی ها آنطور که باید عمیق ظاهر نشوند. نقطه قوت قطعی پانل VA کارایی آن در مسدود کردن نور از نور پس‌زمینه در مواقعی است که نمی‌خواهید. با غیرفعال بودن حالت‌های «کنتراست پویا» – چندین برابر بیشتر از سایر فناوری‌های LCD ، سیاه‌های عمیق‌تر و نسبت کنتراست بالاتری در حدود 2000:1 تا 5000:1 می‌دهد. مدل‌ های VA همچنین می‌توانند ظاهری نسبتاً جامد یا جوهری برای برخی از سایه‌های متوسط ایجاد کنند.

پنل IPS :

وقتی نوبت به نتیجه نهایی می رسد، این سه فناوری اساساً بسیار مشابه هستند. تفاوت های اصلی این است که فناوری IPS عمدتا توسط LG Display، فناوری PLS توسط سامسونگ (دیگر تولید نمی شود) و AHVA توسط AUO توسعه یافته است. اینها گاهی اوقات به سادگی به عنوان پانل های “IPS-type” نامیده می شوند. سایر تولیدکنندگان پنل فناوری‌های «IPS-type» خود را دارند، از جمله Innolux با فناوری AAS (سوئیچ لنگر آزیموتال) – که به طرز گیج‌کننده‌ای، تکرارهای نوع VA را نیز دارد. و BOE با فناوری IPS-ADS خود. نقطه قوت واقعی آنها دقت رنگ، سازگاری و زاویه دید بالاتر آنها در مقایسه با سایر فناوری های LCD است. سایه‌های تیره تا حد زیادی در سراسر صفحه مناسب به نظر می‌رسند، نه اینکه در برخی از مناطق صفحه نمایش خیلی قابل مشاهده باشند و در مناطق دیگر بیش از حد مات شوند. این یکنواختی هم در گاما و هم در اشباع، پانل‌های نوع IPS را کاندیدای مناسبی برای کار با رنگ حساس می‌کند. کسانی که از غنای رنگی که در سراسر صفحه به خوبی نگهداری می شود قدردانی می کنند، ممکن است از استفاده از آنها برای بازی، فیلم و کارهای عمومی دسکتاپ نیز لذت ببرند.

 

پنل
سبد خرید