اطلاعات

نکات مهم در خرید مادربرد

نکات خرید مادربرد-کامپیوتر میلادنور

نکات مهم در خرید مادربرد

نکات مهمی که هنگام خرید مادربرد باید به آنها توجه کرد...

مادربرد مهم ترین قطعۀ یک کامپیوتر است و باید در خرید آن دقت کرد، تا کاربردی که شما از آن انتظار دارید را به شما ارائه دهد. چنانچه شما در هنگام خرید مادربرد، اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید، ممکن است بعد از خرید، از مادربرد خود ناراضی و از خرید آن پشیمان شوید؛ یا حتی شاید مادربردی که خریداری کرده اید کارتان را راه اندازد، اما قطعا شما با اطلاعات بیشتر گزینه های بیشتری داشتید و می توانستید محصول بهتری را نسبت به توقعی که از مادربردتان در سر داشتید خریداری کنید. 

ما سعی کردیم در این مقاله اطلاعات مورد نیاز در خصوصِ خرید مادربرد و بهترین انتخابی که می توانید داشته باشید را در اختیار شما قرار دهیم تا دیگر شما در انتخاب خود شک نداشته و از خرید خود کاملا مطمئن باشید. 

زمانی که تصمیم به خرید مادربردی دارید که از هر لحاظ مناسب ترین انتخاب برای شما باشد، نیاز دارید تا یکسری سوال اصلی را از خودتان بپرسید.

* می خواهید چه کاری با آن انجام دهید؟

* زیبایی و ظاهر آن چقدر برایتان اهمیت دارد؟

* چقدر می خواهید بابت آن هزینه کنید؟

گیمینگ

سوکت پردازنده :

اولین نکتۀ مهم در رابطه با خرید مادربرد گیمینگ ، سوکت پردازنده آن است. قبل از خرید مادربرد شما باید تصمیم بگیرید پردازنده ای که می خواهید روی مادربردتان نصب کنید، توسط چه نوع مادربرد هایی پشتیبانی می شود.
بنابراین شما باید پردازنده ای که می خواهید استفاده کنید را از قبل مشخص کنید.

اسلات PCIe :

از آنجایی که کارت گرافیک از مهم ترین بخش های هر سیستم گیمینگ است ، مادربرهای گیمینگ غالباً دارای بیش از یک اسلات PCIe به منظور نصب دو یا چند کارت گرافیک در پیکربندی های چندگانه هستند.
اما  به نظرتون همه ی مادربرد ها یک مدل اسلات PCIe دارند ؟؟؟

اسلات های PCIe هم مانند مادربرد ها نسل بندی دارند.
مثلا در مادربرد ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI با پردازنده نسل 10 اینتل ، اسلات PCIe 3.0 x16 ساپورت می شود. اما در مادربرد ROG MAXIMUS Z690 EXTREME با پردازنده نسل 12 اینتل ، شما با اسلات PCIe 5.0 x16 مواجه هستید.

z690-e strix gaming wifi
Z690-TUF-PLUS-WIFI-D4-BOX-T1

خنک کنندگی :

یکی دیگر از نکاتی که شما باید به آن توجه کنید، سیستم خنک کنندگی مادربرد است.
بحث خنک کنندگی در خصوص مادربرد های گیمینگ بحث بسیار مهمی است؛ مادربرد های گیمینگ در جهت اجرای بازی هایی با حجم سنگین در زمان های طولانی استفاده می شوند و نیازمند سیستم خنک کنندۀ جامعی هستند که به صورت پیوسته و یکنواخت ، حرارتِ اجزای روی بُرد را کنترل کند و اجازه ندهد دمای آنها بالا برود.

TUF یا ROG STRIX ؟؟؟؟؟

اگر دنبال یک مادربرد گیمینگِ قدرتمند، با قیمتی مناسب می گردید، بهترین انتخاب شما سری مدل های ASUS TUF می باشد. اما توجه داشته باشید که این سری از مادربرد های ایسوس، در عین حال که کاربرد زیادی می تواند داشته باشد، ظاهر بسیار ساده ای دارد و قابلیت های نورپردازی ندارد اما با استاندارد های نظامی به بازار جهانی عرضه می شوند و طول عمر بالایی دارند.

اما در صورتی که ظاهر مادربرد برایتان اهمیت دارد و از لحاظ قیمت هم مشکلی ندارید، با هزینۀ بیشتر می توانید سری مدل های ROG Strix را که سری گیمینگ برندِ ASUS در مادربرد است را تهیه کنید. سریِ ROG Srtix برای گیمینگ بهترین انتخاب ممکن است، و ظاهری بسیار زیبا و دلنشین را به همراه دسترسی بالا به کاربران خود ارائه می دهد.

طراحی

همان طور که گفتیم مهم ترین بخش یک کامپیوتر مادربرد آن است. عمدۀ استفاده مردم از کامپیوتر انجام کارهای ساده و روزمره می باشد. اما برای آن دسته از افرادی که قصدشان از خرید مادربرد انجام یک کار بخصوص است، هر مادربردی مناسب نیست و باید کاربرد مادربرد، در همان زمینۀ تخصصِ شخص باشد.

 

همراه با مادربرد های نسل چهارم ایسوس، اولین مادربرد مخصوص انجام طراحی و کارهای گرافیکی توسط این برند، با پیشوند ProArt جهت رفع نیازهای ویژه‌ی طراحان ساخته شد.

نام ProArt برای کسانی که در زمینه کامپیوتر فعالیت می‌کنند آشنا است، زیرا قبلا ایسوس مانیتورهایی را برای انجام کار‌های گرافیکی برای طراحان روانۀ بازار کرده بود.

 

استفاده از فضاهای ابری برای به اشتراک گذاری فایل‌های خام یا نتایج نهایی بسیار مورد استفاده طراحان می باشد. در چنین شرایطی مادربرد شما باید این توانایی را داشته باشد که با بیشترین سرعت ممکن به شبکه متصل شود.
به همین خاطر این سری از مادربرد های ایسوس، معمولا کارت شبکه های خیلی قوی تری نسبت به سایر مادربردها دارند.

 

در این نوع مادربرد ها هیچ اثری از جلوه‌های نورپردازی به چشم نمی خورد.

 

سیستم صوتی در نظر گرفته شده برای این مادربرد، از بهترین تراشه های صدا ساخته می شوند که مجهز به یک مدار De-pop برای حذف نویزهای مزاحم می باشند. منظور از نویزهای مزاحم، نویزهایی هستند که هنگام روشن و خاموش شدن سیستم یا مواردی مثل قطع و وصل اسپیکر به وجود می‌آیند.

ProArt

ماینینگ

اگر قصدتان از خرید مادربرد، استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از کارت های گرافیک باشد، شما به یک مادربرد مناسب نیاز دارید و باید با دقت مادربرد خود را انتخاب و خریداری کنید.

این روزها بسیاری از تولیدکنندگان مطرح سخت ‌افزار در دنیا مادربرد هایی تولید می‌کنند که به ‌طور خاص با هدف استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

بهتر است مادربردی که در خصوص این کار خریداری می کنید به میزان استفاده ای که می خواهید از آن داشته باشید نزدیک باشد؛ به طور مثال اگر می خواهید جهت ماینینگ از ۱۰ عدد گرافیک استفاده کنید، مادربردی نخرید که ۳۰ عدد اسلات گرافیک داشته باشد؛ مگر اینکه تصمیم داشته باشید در آینده تعداد گرافیک های خود را افزایش دهید و در غیر اینصورت حتی اگر مادربردی با ۱۰ عدد اسلات PCIe وجود ندارد بهتر است دو مادربرد با ۵ اسلات گرافیک تهیه کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب بهترین مادربرد جهت ماینینگ به بودجه و ویژگی‌های خاص مورد‌نظر خریدار بستگی دارد و نسبت به کاربردی که این نوع از مادربرد ها دارند، ظاهر آن ها اهمیت آنچنانی ندارد.

B250-TEXT-PIC

خانگی و اداری

سری PRIME :

اگر شما مادربردی می خواهید که کارهای ساده و روزمره تان را با آن انجام دهید، سری مدل های ASUS Prime می تواند انتخاب ایده آلی باشد.

در صورتی که شما به پردازنده های قدرتمند نسل جدید اینتل نیازی نداشته باشید و کارتان با پردازنده های نسل های قبلی هم راه می افتد، می توانید نسل های قدیمی تر این سری از مدل های ایسوس را خریداری کنید.

سری مدل های ASUS Prime تنوع گسترده ای در محصولاتش دارد و به همین دلیل شما دستتان در انتخاب مادربرد دلخواهتان بسیار باز است.

در صورتی که می خواهید خریدتان مقرون به صرفه باشد و در عین حال از آخرین پردازنده های اینتل در حال حاضر پشتیبانی کند، بهترین انتخاب شما مادربرد های سری پرایمِ ایسوس، با چیپست H610 و در نسل های آینده با همین سریِ چیپست می باشد.

چنانچه قیمت مادربرد برایتان مهم نیست و می خواهید مادربردتان از قوی ترین چیپست نسل جدید بهره مند باشد،
می توانید مادربرد های سری پرایم را با چیپست Z690 که قوی ترین چیپستِ حال حاضر بازار می باشد را در سبد خرید خود قرار دهید.

Z690-PRIME-P-WIFI-T2

سری تجاری PRO/CSM : 

مادربرد هایی با ظاهری بسیار ساده اما کارایی بسیار بالا. این مادربرد ها بیش از 16 سال است که در سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک استفاده می شوند.
مقاومت بدنه این سری شبیه به سری گیمینگ ROG STRIX در مادربرد های ایسوس میباشد ولی با ظاهری ساده تر. این مادربرد با ابزار CSM عرضه میشود.

خلاصه خصوصیات ابزار CSM : 

شما میتوانید در کمتر از 5 دقیقه ابزار ها و بایوس را به راحتی نصب کنید. شما حتی این قابلیت را دارید تا به پنل بایوس دسترسی سریع داشته باشید و از می توانید از پنل دسکتاپ بروزرسانی های بایوس را انجام دهید. با این دسترسی شما امکان مدیریت سریع‌تر اطلاعات کلیدی سیستم را خواهید داشت. شما با این ابزار می توانید مشکلات سخت افزاری سیستم خود را عیب یابی کنید. با این برنامه شما قابلیت کنترل و مدیریت دمای سیستم ، فن ها و سرعت فن ها و … را دارید.

استفاده شبانه روزی :

این مادربرد در محیطی با دمای 45 درجه سلسیوس و با رطوبت 80 درجه‌ به صورت 24/7 تست شده تا بهترین عملکرد را در سخت ترین شرایط فراهم کند.

مقاومت :

بدنه ضد زنگ و محافظ LANGuard در سری PRO ، این مادربرد را به یک غول تجاری و سازمانی تبدیل کرده. برای مثال پنل I/O این سری ، از جنس استیل ضد زنگ می باشد.

اما مقاومت به این معنی نیست!
تمام تنظیم کننده های ولتاژ چیپست ، سوکت های اتصال و چیپست های صدا در این مادربرد ها ، در مقابل آسیب‌ هایی که از فشار زیاد ولتاژ (به دلیل ناپایداری و کیفیت پایین منبع تغذیه) پیش
می آیند ، مقاوم می باشند.

هدر COM Debug :

هدر COM Debug از خانواده PCI microcontroller ها است.

Debugger یک قطعه برای مشخص کردن عیب های احتمالی موجود در یک مادربرد است که معمولا بصورت یک کارت PCI برروی مادربرد نصب می شود و از این طریق می تواند با استفاده از چراغ های LED، شما را از محل احتمالی که مشکل در آن بوجود آمده است با خبر می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *